כתיבת סיפור
- שרה קמינר
- 2 באפר׳
- זמן קריאה 1 דקות
עודכן: 18 באפר׳

כתיבת סיפור.
איך מעודדים ומסייעים לילדים בכתיבת סיפור מעולמם הפנימי.
כתיבת סיפור היא תהליך יצירתי ומהנה, המאפשר לילדים להביע את עצמם ולשתף בעולמם הפנימי - חוויות, רגשות, התרחשויות ועוד.
לגילאי תחילת יסודי, יש צורך לסייע בתחילה, להציג שאלות מנחות, לגבי הנושאים, לדוגמה, עליהם ירצו לספר. לבדוק רעיונות העולים בראשם ולסייע בפיתוח הנושא הנבחר.
כיצד מוצאים השראה:
מעודדת להשתמש בדמיון אך לפעמים ישנם ילדים המתקשים בכך וכאן אני נכנסת ומסייעת. מבקשת מהם/ן לדמיין עולם שונה מהקיים, דמויות שמעניינות אותם/ן וסיטואציות בלתי שגרתיות. במקרה ויש קושי לדמיין מאפשרת להסתמך על סיפור קיים המוכר לו/ה או ספר שקראנו ביחד והילד/ה מתאימים אותו אליהם.
השראה מאירועים שקרו להם בעבר או בהווה:
סיפורים רבים מבוססים על אירועים אמיתיים מחיי הכותב/ת וכך הילד/ה מתחברים ביתר קלות לכתיבת הסיפור. אירוע שקרה בביה״ס/במשפחה/עם חברים.
קופסת ההפתעות שלי יכולה לסייע בבניית הסיפור כי היא מאפשרת פיזית להשתמש בצעצועים שונים הנמצאים בה ולבנות את הסיפור של הילד/ה בהשראת הקיים. מעין סקיצה לסיפור.
מה כולל תכנון הסיפור?
מגדירים את הנושא: על מה הסיפור שלכם?
יוצרים דמויות ובונים עלילה: עוזרת בפיתוח דמויות המעניינות אותם/ן.
קובעים את המקום והזמן: היכן ואימתי מתרחש הסיפור?
כותבים או משוחחים על האפשרויות:
מתחילים בכתיבה חופשית/בשיחה על נושאים אפשריים.
מתוך מה שעולה דנים באיזה אפשרות הכי מדברת לילד.
משתמשים בתיאורים חיים: המקומות, הדמויות והאירועים בצורה מוחשית ומעניינת.
עריכה ושכתוב: כתיבה היא תהליך של תיקון ושיפור. משנים, מוחקים עד שמרוצים מהתוצאה.
רעיונות לסיפורים:
סיפור על מקרה שקרה לכם.
סיפור על ילד שמוצא חפץ קסום.
סיפור על מסע הרפתקאות בעולם דמיוני.
סיפור על חברות אמיצה בין שני אנשים שונים.
סיפור על אדם שמתמודד עם אתגר קשה.
סיפור על מסע בזמן ועוד ועוד.

Comments